Асветніцка-адукацыйны сайт пра беларусаў |
ГЕРАДОТАВЫ НЕЎРЫ |
ЛІЦЬВІНЫ-БЕЛАРУСЫ |
|
АВЕЧЭЧКА.
(гульня) Да гэтай гульні лічба асоб не агранічэна. Выбіраецца дзьве глаўные асобы: пастух і воўк. Пастух становіцца пасярод хаты с качаргой у руках, каля яго кругом садзяцца на зямлі авечкі - хлопцы і дзеўчаты, а воўк хаваецца за дзьвярмі. Пастух гаворыць: Пасу, пасу авечэчкі Ад раня да вечэра, Воўк за гарой, а я за другой, - Я воўка не баюся: Качарэжкай абаранюся, Пайду да бабы і буду спаць. Тут пастух адыходзіць на старану і удае сьпячаго; воўк падкрадываецца, хватае адну з авечэк і уцекае разам з ёй за дзьверы. Пастух, усхапіўшыся, крычыць: “Ага ту! воўк авечку панёс!” але воўк ужо з авечкай за дзьвярмі. Пасьля гэтаго пастух ізноў выходзіць на сярэдзіну хаты і гаворыць тые самые словы: “Пасу, пасу авечэчкі” і т. д. і ідзе спаць; воўк ізноў хватае авечку і так аж пакуль не забярэ астатняй. Тады пастух ідзе шукаць авечэк і, стукаючы качаргой то на адзін бок, то на другі, гаворыць: воўчы сьлед, авечы сьлед, воўчы сьлед авечы сьлед”. Падходзіць да ваўка і пытае: “Ці ня відзеў панок маіх авечэк?” - “Не, ня відзеў!” адказывае той. (Авечкі пачынаюць шумець) - “А што-ж гэта у цябе шуміць?” -”Пчолы”, - кажэ воўк. Пастух варочаецца назад і ідзе ізноў шукаць авечэк і задае воўку тые самые пытаньня. Авечкі цяпер стукаюць. Пастух пытае: “што у цябе стукае?” - Воўк кажэ: “мае парабкі дровы сякуць”. І так далей авечкі удаюць галасы коней, курэй, гусей, аж наастатак пачынаюць блеяць. Пастух убегае ў тую каморку і прыказываючы: “Ашкіра дамоў!” уганяе іх у хату, дзе на самым пачатку гулялі. Пасьля гэтаго пастух клічэ воўка у лазьню. Воўк пытае: “а якіе дровы?” - “Бярозавые.” - “Не хачу, надта чадзяць!” Пастух клічэ другі раз; воўк ізноў пытаецца, якіе дровы. “Асінавые”. Воўк адказываецца, што надта дымяць. Ажно за трэйцім ужо разам, калі пастух кажэ, што дровы хваёвые, - воўк згаджаецца; але падыйшоўшы крыху, пытаецца яшчэ: “А сабак німа?” - “Адна ёсць сучка ліхая, і тая пад печчу здыхае, а сабака кісялём удавіўся”. Воўк ужо выходзіць на сярэдзіну хаты і, сеўшы на цыпачкі, бытцам мыецца; але пастух як крыкне: “цюцькі, кусіце!” - дык усе тые, што былі авечкамі, кідаюцца на яго; воўк уцекае, яны даганяюць і, злавіўшы, тузаюць яго з усіх бакоў. Пасьля ўжо падходзіць да воўка пастух і пытаецца: “Ашто, воўчэ: крэпка яны цябе пакусалі?” - “Ой пакусалі!” кажэ той: - “Хадзі-ж цяпер будзем мы іх кусаць” - і кідаюцца у двох на авечэк. Тые разбегаюцца у ваўсе староны.
Пад гарою пад крутою, Ай, рана на Йвана!* Там жа сядзеў брат з сястрою. І сядзелі гаварылі: - Пойдзем брацец, дарогаю, Дарогаю шырокаю. Там устрэцім Купалачку, Будзем жа з ёй гаварыці: - Купалачка, укажы ж ты нам, І якой жа нам пуцёй ісці. - Во ідзіце дарогаю, А сядзіце вы пад кусточкам, 'Бярнецеся вы травою, І травою ды брат з сястрою. У брацейкі сіні цвет, Да сястрыцы, ой, жоўты цвет. Пойдуць жонкі траву рваці, Брата з сястрою ўспамінаці: - А дзе тая во травіца, Што брацейка із сястрыцай. * -паўтараецца пасля кожнага радка А сягодня у нас купалейка, Каліна.* Ой, купаліся тры сястрыцы. Пакупаўшыся, на бераг выйшлі. На бераг выйшлі, гаварылі: - А мы жылі, як лябёдачкі, Раскаціліся, як ягодачкі. Кароўкі нашы разведзеныя, Куфэркі нашы развезеныя, А мы, сястрыцы, разабраныя. А сягоння ў нас купаллейка, Ой, купаліся тры ятровачкі. Пакупаўшыся, на бераг выйшлі, На бераг выйшлі, гаварылі: - А мы жілі, як ягадачкі, А сышліся, як лябедачкі, Кароўкі нашы ўсе звядзеныя, Куфэркі нашы ўсе звезеныя, Мы, ятровачкі, ўсе сабраныя. (Беларуская міталогія) |
|
Асветніцка-адукацыйны сайт |
Сайт адкрыты грамадскай арганізацыяй "Звяз беларусаў Нямеччыны" |
© wawkalaki |